/ Guides

Guide: Før du starter din domæneklage


foer-du-starter-din-domaeneklage

Der er mange vigtige informationer, når man skal lave en domæneklage. Et af de mere centrale argumenter i en sag er din egne handlinger før du starter din sag. Mere specifikt handler det om at vise, at du har gjort en indsats for at købe/overtage domænet inden du fører din sag. Guiden her beskriver de vigtige skridt, som du skal tage før du starter din klage.

1. Besøg hjemmesiden du vil klage over

Det er rigtig vigtigt, at du besøger hjemmesiden, som du gerne vil overtage. Dette er første skridt til at se hvad den bruges til på nuværende tidspunkt. Du skal nemlig gøre dig nogle observationer omkring aktiviteten på siden. Start med at se om der overhovedet returneres et resultat, når du skriver domænet ind.

Siden er ikke i brug

Der er forskellige måder en side kan være inaktiv på. Nogle gange returnerer siden slet ikke noget som helst. Du vil måske bare få vist en 'Siden blev ikke fundet' i din browser. Det betyder umiddelbart, at ejeren af domænet hverken bruger siden eller forsøger at sælge domænet.

Det er fint nyt for dig, da ejeren ikke har tydelig aktivitet forbundet med domænet. Du kan se et eksempel på et 'Siden kan ikke findes' resultat på billedet herunder. Eksemplet er fra en Google Chrome browser:

Eksempel på inaktivt domæne

Andre gange vil du kunne finde et link på siden til at købe domænet. Dette er et rigtig fint udgangspunkt, hvis du gerne vil prøve at overtage domænet. Dette er nemlig et tegn på, at der ikke er nogen aktivitet på domænet. Desuden kan det i tilfælde være at forsøg fra ejerens side på at spekulere i domæner. Dette betyder, at den nuværende ejer forsøger at sælge domæner videre med det udelukkende formål at tjene penge på det. Dette er godt nyt for dig, da domænespekulation ikke er tilladt efter den danske lovgivning.

Siden er aktivt i brug

Dette kan gøre dit udgangspunkt sværere afhængig af den enkelte sag. Din potentielle domæneklagesag kommer i hvert fald til at dreje sig om et lidt andet perspektiv. Nu skal det generelt vurderes om aktiviteten er tæt knyttet til selve domænet. Det kan være svært at bevise, at du har mere ret til domænet end den nuværende ejer. Din sag vil altid blive bedre, hvis du har et varemærke forbundet med navnet eller et lignende navn.

2. Tjek om ejeren har registreret et varemærke

Dette er et rigtig vigtigt skridt, da det er svært at vinde en sag, hvis ejeren af domænet har et registreret varemærke. Før du starter din klage er det derfor vigtigt at tjekke eventuelle varemærker tæt på domænet. Det kan du blandt andet gøre på Patent- og Varemærkestyrelsen. Herunder kan du se et eksempel på en søgning efter "Google".

Varemærke før domæneklage

Viser søgningen et varemærke hos den eksisterende ejer kan det blive meget svært at vinde en eventuel domæneklage. Finder du derimod intet der indikerer et varemærke hos ejeren er det godt for din sag.

3. Gør dig nogle overvejelser omkring hvorvidt du har krav på domænet

Det er vigtigt at pointere, at du ikke med lethed kan overtage et domæne, hvis du ikke har noget at bruge det til. Domæneklagenævnet gør meget ud af om domænets ejerskab har et formål. Du skal derfor i bund og grund overbevise dem om, at der bliver skabt mere værdi, hvis du ejer domænet.

Det kræver selvfølgelig, at du allerede til en vis grad opererer inden for samme område, som domænet. Eksempelvis vil du have et solidt krav, hvis du ejer en malerbutik og maling.dk er ejet af en domænespekulant eller på anden måde ikke er i brug. Her vil det være lettere at argumentere hvorfor der skabes mere værdi med dig som ejer af domænet.

Du skal kun fortsætte, hvis du mener, at du har et velunderstøttet krav til domænet.

4. Tag kontakt til ejeren

Hvis du har interesse i et domæne skal du altid tage kontakt til ejeren af domænet med henblik på at købe det. Dette er nemlig et vigtigt argument i din sag, som viser, at du aktivt har opsøgt ejeren med henblik på at overtage domænet ved almindeligt salg. Der kan dog ske flere forskellige ting, når du har kontaktet ejeren af et domæne.

Ejeren svarer ikke

Dette er en meget sandsynlig situation. Du skal dog ikke være bekymret, da det sagtens kan gavne din sag. Her er der ofte tale om domæner, som ikke er i brug. Når ejeren ikke svarer på din henvendelse kan du allerede dokumentere ejerens modvillighed til at indgå i en dialog omkring salg af domænet. På samme måde kan du dokumentere proaktivitet og reel interesse i det omtalte domæne. Giv gerne ejeren af domænet mindst 2-3 uger om at svare på din henvendelse.

Ejeren skriver, at domænet er til salg

Ejeren kan godt vende tilbage med en pris for domænet. Nu skal du vurdere prislejet. Der er nemlig stor forskel på hvor meget domæner er værd. Generelt skal du ikke indgå en handel om et inaktivt domæne, hvis prisen ligger højt - eksempelvis over 5000 kr. Domæner kan sagtens være mere værd end dette, men inaktive danske domæner har typisk ikke den højeste pris.

Tilbyder ejeren dig at købe domænet for eksempelvis 500 kr. er det en anden sag. Her får du faktisk en mulighed for at købe domænet og få hurtig overtagelse. Husk på, at der med en sag hos domæneklagenævnet let kan gå op til 3-4 måneder før du får en afgørelse. Det er derfor en længere proces. Står du derfor og gerne vil overtage med det samme er en lille pris ofte fordelagtig at betale, selvom du måske stadig står stærkt i forhold til at vinde en eventuel sag.

5. Start din domæneklage

Du kan starte din klage gratis i dag. Du skal først betale, hvis du vil hente al information omkring din specifikke klage. Klik på billedet for at starte.

Start din domæneklage

  • Start
  • Klage

Test et domæne

Opret din domæneklage. Gratis indtil du kan se resultater.