/ Guides

Sådan bruger du dit nye domæne


blogsaadan-bruger-du-dit-nye-domaene

Har man lige købt eller overtaget et nyt domæne giver det mening at tænke over hvordan det nye domæne skal bruges. I denne guide kommer vi med nogle tips til hvordan du bedst bruger dit nye domæne til at fremme din forretning!

Flyt din side til et nyt domæne ved hjælp af 301 redirects

Et meget almindelig scenarie er, at du gerne vil flytte din eksisterende hjemmeside til dit nye domæne. Her kan det være en ide at bruge en 301 redirect. En 301 redirect er en måde at fortælle Google, at man har ændret sit domæne. Over en periode vil din domæneplacering blive overført til dit nye domæne.

Perioden kan variere fra et par uger til et par måneder. 301 redirects svarer til at melde flytning på borger.dk og bruges til at signalere et permanent domæneskift.

Denne strategi kan være god, hvis du for eksempel har overtaget et domæne, hvor der tidligere har været aktivitet. Hvis man sætter en 301 redirect på det overtagede domæne, så vil den tidligere domænes placering gradvist bliv tilføjet til dit nuværende domæne.

Rebranding

Et andet scenarie kan være, at du er i gang med at rebrande din virksomhed og vil have overført trafik fra dit tidligere domæne til dit nye domæne. Her kan 301 redirects igen være et super godt alternativ til at få etableret dit nyt domæne hurtigt.

301 redirects kan ofte sættes nemt op igennem DNS-tjenester som GoDaddy eller Simply. Du kan finde en mere nøjagtig beskrivelse af hvordan man kan flytte trafik til sit nyt domæne hos Google: adresseskift vejledning.

Brug domænet til at forbedre SEO og placering på Google

Når man taler om maksimering af SEO, kommer der andre muligheder på bordet. Her kan man gøre bruge af det, der hedder en "multiple domain strategi", hvilket er en af måderne hvorpå store virksomheder opnår gode resultater på google.

Denne strategi fungerer ved at oprette en side, som du driver individuelt. Indholdet på siden skal være relevant for din forretning og den skal følge SEO best practice. Eksempler af dette kan være lange artikler med relevante keywords. Den vigtige detalje her er at tilføje links til dit primære domæne for at forbedre din placering på google.

Lad os sige at du ejer en cykel webshop på domænet ”cykelshoppen.dk” og at du lige har købt eller overtaget domænet ”cykel.dk”. Du har god trafik på webshoppen, men konkurrenterne ligger over dig, når der bliver søgt ”Køb cykel” på Google. Her kunne man eksempelvis gøre bruge af en multiple domain strategi til at oprette en blog på ”cykel.dk”, hvor man skriver om de nyeste cykler på markedet. For at høste domæneplaceringen skal du huske at have links til din webshop på din nye blog.

Denne type strategi kræver mere arbejde end 301 redirects, men resultatet er også betydelige større og kan være med til at sikre dig den øverst placering på Google på den ønskede søgeord.

domæne strategi

Brug dit nyt domæne til e-mails

Når man taler om e-mails på digitale forretninger, kan man differentiere mellem transaktions og tilbuds e-mails. Tilbuds e-mails bliver sendt ud til din kunder for at gøre dem opmærksom på dit seneste tilbud på din webshop. Transaktions e-mails bliver brugt i forhold til brugeroplevelse.

Det kan f.eks. være en velkomst e-mail til nye brugere eller at holde kunderne opdateret omkring status på deres leverance.

Har du en webshop hvor du både sender tilbuds og transaktions e-mails er det en god idé at holde domænerne til hver funktion adskilt. Her kan det eksempelvis være en god ide at købe eller overtage et nyt domæne for at slippe for, at essentielle e-mails fra din service bliver klassificeret som spam.

Lad os igen kigge på eksemplet, hvor du ejer en cykel webshop på domænet ”cykelshoppen.dk”. Her kan du gøre bruge af dit primære domæne, altså ”cykelshoppen.dk” til brugeroplevelser og transaktionerne på hjemmeside og f.eks. købe eller overtage domænet ”cykelshoppentilbud.dk” til tilbuds e-mails.

Forkortelser

En anden oplagt mulighed kunne være at køb eller overtage et domæne, som kan bruges til forkortelser. Det gør det lettere for kunder at huske e-mail adressen når de skal kontakte dig. Til domænet cykelshoppen kunne man for eksempel forsøge at overtage eller købe domænet ”cs.dk”.

Start din domæneklage

  • Ejer
  • Kontakt

Test et domæne

Opret din domæneklage. Gratis indtil du kan se resultater.